Recenze: Souboj akvarelových papírů Canson

Dnes vám přinášíme recenzi čtyř různých akvarelových papírů od značky Canson. V tomto článku si posvítíme na papíry, které jsou vyrobené pouze z celulózy, ale v některém z dalších se koukneme na zoubek i papírům ze 100% bavlny. Jelikož co do kvality se obě skupiny nemohou rovnat, bylo by nefér je porovnávat mezi sebou, a proto je takto rozdělíme.

097B9C7E-C679-4E93-8FAD-0632668FDB80

 

Celulózové papíry jsou ideální nejen pro začátečníky, ale právě na začátku oceníte, že se nemusíte stresovat vyšší cenou papíru a můžete si dovolit experimentovat a zkoušet bez omezení. Pokud již malujete akvarelem delší dobu, pravděpodobně jste zjistili, že na papíru hodně záleží. A pokud se vám někdy akvarelové efekty nedaří tak, jak si představujete, dnes se přesvědčíte, že na některých papírech akvarel zkrátka nemá dostatečný prostor na to, aby ukázal, co všechno umí. Neznamená to automaticky, že jsou tyto papíry nepoužitelné. Spíše zjistíte, že je užitečné dopředu vědět, co chcete malovat a jakým stylem, technikou a tomu následně uzpůsobit i výběr papíru. Každý papír jsem nejprve zkoumala z hlediska absorpce vody a distribuce pigmentu. Zkoušela jsem následující:

  • jednolitou lazuru – cílem, je dosáhnout co nejvíce stejnoměrné plochy barvy
  • gradaci odstínu – zda naopak chceme, aby barva plynule přecházela od syté po velmi světlou; pokaždé jsem udělala dva tahy plochým štětcem sytou barvou, štětec rychle vymyla a pokračovala dalšími tahy
  • techniku do mokrého – vyznačený kruh jsem navlhčila vodou a poté do středu dvakrát kápla barvu, která se začala volně rozpíjet do krajů
  • větší množství barvy – zde jsem sledovala, jak si papír poradí s větším množstvím barvy a jak umí distribuovat pigment
  • vymývání – čistým vlhkým štětcem jsem vymývala barvu z papíru
  • vrstvení – test na zřetelnost jednotlivých vrstev malovaných přes sebe vždy na sucho
  • kombinaci dvou barev – do první barvy jsem ještě za vlhka kápla tyrkysovou
  • efekt se solí – na ještě vlhkou barvu jsem nasypala osvědčenou sůl a nechala zaschnout, poté odrolila

Na druhém papíru jsem zkoušela papír více laicky a méně do hloubky z této stránky budu hodnotit pouze:

  • jednoduchou růži a lístky – tzv. loose technikou (volnými tahy, kdy používáme celé tělo štětce) jsem namalovala rychlou růži a dva lístky

Zajímá vás, kdo v souboji vyhraje a zda se najde i propadák testu? Pojďme tedy rovnou na věc!

 

Studentský papír Canson

Začala jsem od nejlevnějšího účastníka tohoto klání, kterým je Studentský papír Canson. Ráda ho kupuji na kurzy v balení po 100 ks, kde na něj malujeme základní akvarelové tahy, které mají nejen uvolnit ruku, ale seznámit začátečníky s prací se štětcem a odhalením toho správného množství vody ve štětci. Je možné ho sehnat i v bloku lepeném na jedné straně po 12 listech, ale pouze ve formátu A4, zatímco již zmíněné balení po 100 ks se prodává ve formátech A5, A4 a A3. Papír má gramáž 250, čistě bílou barvu a jemnou strukturu a složení bez kyselin. I když s gramáží jsme na spodní hranici, na rychlé a volné malby je rozhodně dostatečný a nebudete-li pomalovávat celou plochu papíru, ani bez lepení se vám nezkroutí. Je to jednoduše řečeno taková kvalitnější varianta klasické čtvrtky a na Yuppi.cz ho brzy také zařadíme do nabídky.

1

 

1) Jednolitou lazuru zvládl papír obstojně, ale je nutné počítat s tím, že barva na papíru velmi rychle zasychá a není tudíž možné cokoli opravovat bez zanechání stop.

2) Gradaci odstínu hodnotím velmi negativně. Než jsem stačila štětec vymýt, první tahy již zaschly, a k plynulému přechodu tak vůbec nedošlo.

3) U zkoušky techniky do mokrého je evidentní, že tento papír nebude na tuto techniku vhodný. Velmi rychle zasychá, nedistribuuje vodu rovnoměrně, a tudíž ani barva se nerozpíjí stejnoměrně.

4) Velké množství barvy zůstalo na papíře opravdu desítky minut a pigment se usazoval nerovnoměrně.

5) Vymývání zvládl papír dobře.

6) Vrstvení je v pořádku, jen třetí vrstva už není tak zřetelná. Ale na pravém obrázku s použitím oranžové je rozdíl mnohem jasnější.

7) Druhá barva se příliš daleko nedostala, ale přechod je plynulý.

8) O efektu se solí se zde vlastně ani nedá mluvit – sůl vůbec nezvládla udělat to, co má.

9) S volnou růží jsem spokojená. Pokud se nechcete k jednotlivým tahům již vracet a přidávat ještě za vlhka další barvu, na volné malování je papír určitě velmi dobře použitelný.

Hodnocení: Celkově bych Studentský papír doporučila zejména na rychlejší malby s menším množství vody, kdy nevadí, že barva na papíře velmi rychle zasychá. Na techniku do mokrého ve větším rozsahu bych papír ale nepoužívala a stejně tak se solí budete spíše zklamaní než ohromení. Pokud jste ale v počáteční fázi malování a akvarel teprve objevujete, nebála bych se 100ks balení objednat. Naposledy jsem na něj malovala toto moře a hlávkové zelí a posloužil mi velmi dobře.

2

 

Skicák Canson Graduate Aquarelle

Hned na první pohled a dotyk mi papír Graduate přijde naprosto totožný s předchozím Studentským papírem. Papír je čistě bílý, jemně strukturovaný, bez kyselin, o gramáži taktéž 250. Jediný rozdíl vidím v názvu a v tom, že papíry nejsou prodávány volně, ale pouze ve skicáku lepeném na jedné straně s 20 listy. Cena je 159,- Kč za formát A4 a k dispozici je i formát A5.

3

 

1) U jednolité lazury jsou více patrné stopy po jednotlivých tazích štětcem.

2) Gradaci hodnotím opět negativně, první tah zaschnul ještě dříve, než jsem nanesla druhý na rozmytí barvy.

3) Efekt do mokrého se mi líbí více než u Studentského i když výsledek stále není nijak oslnivý.

4) S větším množstvím barvy si papír poradit neumí, pigment je rozprostřen dosti nerovnoměrně.

5) Vymývání je ucházející.

6) Vrstvení v pořádku, ale i zde v oranžové variantě je kontrast mezi vrstvami lépe viditelný.

7) Přidání druhé barvy ovšem moc nevyšlo. Podkladová barva v levé části zaschla dříve, než se tyrkysový pigment stihl rozptýlit.

8) O efektu se solí se opět bohužel mluvit nedá.

9) S růží jsem spokojená a nemám výhrady.

Hodnocení: Více méně mi papír Graduate přijde opravdu velmi podobný Studentskému, ale v testu mírné rozdíly byly. Hodnotila bych ho ale naprosto stejně jako Studentský papír Canson výše. Malovala jsem na něj zatím jen jednou, a to konkrétně tyto dýně, na které jsem pro Yuppi připravila i podzimní tutoriál krok za krokem (odkaz na tutoriál - článek). Na takto rychlou malbu s menším množstvím vody posloužil skvěle. Dokonce na dýni uprostřed můžete vidět podkladové skvrnky, které jsem dělala do mokrého podkladu. I vrstvení jednotlivých lazur zvládl papír dobře.

5. dokončení

 

Skicák Canson XL Aquarelle

Další v pořadí je skicák Canson XL Aqaurelle, který na Yuppi.cz seženete ve formátu A4 za 219,- Kč. K dostání je ale také formát A5 a A3. Výhodou je nejen nízká cena, ale také 30 listů - proto patrně název XL. V gramáži už jsme se posunuli výše, a to na 300 g, papír je spíše lehce krémový než čistě bílý, bez kyselin, s jemnou strukturou a v kroužkové vazbě s perforací, aby šly jednotlivé listy lehce odtrhnout.

4

 

1) Jednolitou lazuru hodnotím dobře i když jemné stopy po předchozím tahu jsou lehce patrné.

2) Gradace opět neúspěšná, ale hodnotila bych lépe než u předchozích dvou.

3) Na mokrém podkladu se barva sice daleko nedostala, ale na rozdíl od předchozích dvou barva ani nestekla k okraji, což znamená že papír vodu vstřebal rovnoměrněji. Přece jenom má vyšší gramáž a je to poznat.

4) S větším množstvím barvy se papír též potýkal desítky minut a výsledek je průměrný.

5) Vymývání šlo dobře.

6) Vrstvení ucházející, i když třetí vrstva na můj vkus už není tolik patrná. Opět ale v oranžovém provedení jsem dosáhla lepšího výsledku.

7) Druhá barva se sice dostala moc daleko, ale efekt je celkem povedený.

8) Ani zde sůl neukázala své kouzlo.

9) S růží jsem opět spokojená.

Hodnocení: Skicák Canson XL Aquarelle bych ohodnotila velmi podobně jako předchozí dva papíry s tím rozdílem, že rozdíl v gramáži je zde přece jenom trochu znát, a to zejména u techniky do mokrého. Papír se dá velmi úspěšně použít jak na rychlou malbu, tak i na vrstvení více lazur na sebe. Já jsem ho použila na akvarelovém kurzu, kdy jsme malovali květiny tzv. loose stylem a obstál na výbornou.

5 

 

Skicák Canson Montval

Za nejvyšší cenu, ale také s nejlepším hodnocením, přichází na řadu skicák, který koupíte ve formátu A4 a kroužkové vazbě s perforací za 199,- Kč. Skicák obsahuje 12 archů lehce krémového papíru lisovaného za studena, bez kyselin, s jemnou strukturou a gramáží 300. Je možné zakoupit také verzi s lepenou vazbou po jedné straně a rozměru 18x25 cm za 119,-. Tento papír používám na svých kurzech pro studenty na finální malbu.

6

 

1) Jednolitou lazuru zvládne papír dobře.

2) S gradací má ovšem také problémy.

3) v technice do mokrého ale nad všemi dosavadními vyniká a v této kategorii papírů ho hodnotím nejlépe.

4) Distribuci a vstřebání většího množství barvy najednou z celé čtyřky zvládl také nejlépe.

5) Ve vymývání papír taktéž obstál.

6) Vrstvení je v pořádku.

7) Přidání druhé barvy dopadlo opět nejlépe. Pigment doputoval nejvýše a zároveň je přechod barev hezky plynulý.

8) Bohužel ani v tomto případě však sůl neudělala to, co má.

9) Růže se mi malovala stejně hezky jako v předchozích třech případech.

Hodnocení: Skicák Montval považuji ze všech čtyřech testovaných za jasného vítěze. Nicméně jak můžete vidět na malbách jednoduchých růžiček, v tomto testu by obstály dobře všechny papíry. Pokud nechcete utrácet za bavlněný papír, a přesto chcete malovat na kvalitnější variantu, se skicákem Montval nešlápnete vedle. Efekt do mokrého zvládne velmi dobře a mísení více barev bude vypadat moc hezky. Na tento papír jsem malovala například tento jetelíčkový věneček.

7

 

Finální verdikt

I když v prvním testu papíry extra nezazářily, podíváte-li se na test druhý (v oranžovo růžových barvách), který je trochu více praktický a méně zkoumá kvalitu papírů jako takovou a jejich schopnosti, nelze jim zase tolik co vytknout. A vezmete-li v potaz mé vlastní obrázky, které jsem na dané papíry namalovala, je evidentní, že papíry jsou bez problémů použitelné. Vždy byste ale měli volit i odpovídající techniku a styl malby – méně vody, nemalovat až do krajů (pokud ano, vždy papír vypnout páskou) a obecně pracovat zlehka a rychle. Přílišné opravy papíry úplně nesnesou. Co se týče neúspěchu v testu gradace odstínu, všem papírům by evidentně svědčilo plochu nejprve navlhčit a až poté nanést barvu, aby první tah nestihl zaschnout, než vymyjete štětec a nanesete tahy další. Všechny porovnávané papíry jsou vhodné jak pro začátečníky, tak i pokročilé, i když u pokročilých bych je doporučila spíše na takové „obyčejné“ či zkušební malování, kdy vyloženě nejde o zachování obrázku v co nejlepší kvalitě po dlouhá léta bez negativních vlivů působení světla času či prodej originálního obrázku. Osobně se například tutoriály snažím vždy malovat na celulózové papíry, aby byly podmínky rovnocenné a neměla jsem “výhodu“ kvalitnějšího papíru a myslím, že se mi vždy podařilo to, co jsem od obrázku očekávala. Zatímco obrázky na prodej či větší zakázky maluji výhradně na papíry bavlněné. A na ty se podíváme zase někdy příště. :-)

Tereza (@atelier.akvarel)